دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.
دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.

چه کسانی خودکشی می کنند ؟

چه کسانی خودکشی می کنند ؟


امروزه بیـشتـر محققـیـن غربی خودکشی را پدیـده اجتماعی پیچیده ای می دانند که با عوامل روان شنـاختـی ، بـیـولـوژیـک و اجتماعی در ارتـبـاط است . اعتـقـاد بر ایـن است که خودکشی از احساس غیر قابل تحمل بودن زندگی به وسیله فرد ناشی می شود . این افراد مرگ را تـنـها راه گریز از درد و مصیبت های فراوان ، بیماری های لاعلاج ، شکست های عاطفی و ... می دانـنـد .
شخصی که خودکشی می کنـد ، تـنهایـی و ناامیـدی را تـجربـه کرده است . ایـن افـراد تعارضات دوگانه ای بین زندگی همراه با استرس بی پایان و عدم امکان هرگونه تغییر یا بهبود در شرایط آن را دارند . بـه طور کلی نمی توان خودکشی را یک عمل تصادفی دانست ، بلکه خودکشی نـوعی رهایی از مشکلات و بحران هایی است که رنج بسیار زیادی را برای فرد ایجاد کرده است .
  
95 درصد افرادی که خودکشی می کنـنـد ، دچار نـوعی بیماری روانی هستنـد که در ذیل توضیح داده می شود .

1 - شایع ترین بیماری روانی در این بیماران افسردگی ( به ویژه بیماران افسرده هذیانی ) است. مهم ترین عامل پیش بینی خودکشی در بیماران افسرده ، احساس ناامیدی و درماندگی است .

2 - اسکیزوفرنی 10 درصد موارد را شامل می شود. این بیماران به دلیل افکار هذیانی یا توهمات شنوایی آمرانه دست به خودکشی می زنند .

3 - دمانـس و دلیـریـوم در 5 درصد مـوارد علت خودکشی هستـنـد . در ایـن بـیـماران علـت اصلی افسردگی یا اختلال شناختی همراه با دنمانس یا دلیریوم است .

4 - اختلالات همراه به ویژه اعتیاد به الکل یا موادمخدر یا اختلالات شخصیتی نیز از اختلالات زمینه ای موجود در بیمارانی است که اقدام به خودکشی می کنند . 

5 - پنچ درصد افرادی که خودکشی می کنند ، بیماری روانی خاصی ندارند . از دست دادن روحیه ، بیماری های کشنده و انتهایی ، دردهای مزمن ، از علل خودکشی در این گروه است . 


**********************
سایر عوامل موثر در ارزیابی خطر خودکشی عبارتند از : انزوای اجتماعی و نداشتن منابع حمایت کننده ، داشتن یک هدف و نقشه برای خودکشی ، سابقه خودکشی های قبلی به خصوص اگر آخرین اقدام جدی و برنامه ریزی شده بوده است ، احساس اینکه خودکشی تنها راه حل است ، جنس مذکر ، افزایش سن ، تجرد ( مرگ همسر یا طلاق ) ، بیکاری و مهارت های شغلی پایین .

******************

»درمــــــــان«

 بهترین درمان پیشگیری است . چرا که اغلب خودکشی ها در بیماران روان پزشکی اتفاق می افتد ، که با درمان مناسب می توان از بروز آن جلوگیری کرد .

الف : درمان سرپایی و فرستادن بیمار به خانه ( در بیمارانی که افکار جدی خودکشی ندارند و افراد خانواده یا دوستان بتوانند در منزل از بیمار حمایت و مراقبت کنند ، درمان سرپایی انجام می شود ولی اگر بیمار تنها زندگی می کند ، نباید به حال خود رها شود ) .

ب - بستری کردن در بیمارستان عمومی ( این حالت خصوصا در بیمارانی به اجرا در می آید که دنبال اقدام به خودکشی دچار عوارض جسمانی شده اند . در این بیماران مشاوره روان پزشکی الزامی است ) .

ج - بستری کردن در بخش روان پزشکی

د - درمان اختصاصی بیماری اولیه .



تهیه،جمع آوری و ویرایش شده توسط وبسایت دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.