دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.
دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.

عوامل بروز پرخاشگری کدامند ؟

عوامل بروز پرخاشگری کدامند ؟



هر چند عجیب به نظر می رسد ، اما در ظاهر پرخاشگرترین افراد،شیرخواران و کودکان هستند به ویژه در سه سالگی پرخاشگری کودک به بیشترین حد می رسد ، شاید به این دلیل که کودکان پـرخاشگری خویش را بـه روش آشکار و مستـقـیـم ابـراز می کنـنـد و بـه روش های غیـر مستقیم خوآگاه یا ناخودآگاه برای نمایش آن مجهز نیستند .
یک ویژگی کودک که با پرخاشگری های او پیوستگی نزدیک دارد ، عبارت است از خودمداری : کودک فقط خود را می بیند و تنها دیدگاه خویش را نسبت به امور می شناسدو در نتیجه تنها آن را درست می داند. برای او عجیب است که دیگران چون او نیندیشند. روشن است که جلوگیری از پرخاشگری ها تنها با زور و قوه قهریه عملی نیست زیرا ایـن خود نقص غرض است. تنها زمانی می تـوان پرخاشگری را رفـع کـرد که زمینـه آن را از بیـن بـرده شود . اگر همچون دوران کودکی به دیگـران فـرصـت گفت و شنـود بـدهم ، آن گاه در می یابند لزوما همه مردم به یکسان و چون آنان نمی انـدیشنـد و هـر یـک بـه دلیلـی ممکـن است دیدگاهی دیـگـر داشتـه بـاشنـد . انـسان بالـغ می کوشد از این تنوع دیدگاه ها به هماهنگی و وحدت دست یابد .
  
در باب پرخاشگری پنج فرضیه وجود دارد :

1 ) دیدگاه روان کاوی :

 اگر غـریـزه مرگ مـهـار نشـود مـنجـر به انهدام خود می شود مگر اینکه از طریق «والایش» یا «جا به جایی» تـغیـیـر کنـد .

2 ) دیدگاه لـورنـز :

 پـرخاشگری از غـریـزه جـنـگ سرچشمـه می گیـرد که بـیـن انسان و جانـوران مشترک است .

3 ) دیدگاه سائـق بـرانگیختـه :

پـرخاشگری بـه طور عمده از موقعیت های بیرونی ریشه می گیرد که منجر به ناکامی شده اند .

4 ) پرخاشگری به عنوان رفتار آموخته شده :

پرخاشگری هم به علت واکنش های پرخاشگرانه که از راه تجربه کسب شده اند و هم به علت پاداش ناشی از رفتارهای پرخاشگرانه روی می دهد .

5 ) دیدگاه زیست شغلی تکاملی :

نظر به اینکه پرخاشگری دارای شالوده زیست شناختی است و از جمله تحریک نواحی گوناگون « هیپوتالاموس » در مغز و افزایش یا کاهش برخی مواد شیمیایی چون سروتونین سبب ایجاد دگرگونی هایی در رفتار پرخاشگرانه می شود . در انسان فعال شدن مکانیسم های پرخاشگری در اختیار کنترل های شناختی و تحت تاثیر مغز است .

**********************

افراد دچار آسیب مغزی ممکن است در برابر محرکی که به طور طبیعی رفتار پرخاشگری پدید نمی آورد ، واکنش پرخاشگری نشان دهند . در بیماران « روان پریش » بروز پرخاشگری بیش از جمعیت عادی است . در بیماران اسکیزوفرنیک احتمالا پردازش نادرست اطلاعات موجب رفتار پرخاشگرانه می شود .

در مبتلایان بـه شخـصـیـت های « ضد اجتماعی » و « بدبیـن » هم در اثـر مجموعه ای از عوامل زیستی و روانی و اجتماعی ، رفتارهای پرخاشگرانه خیلی بیشتر از مردم عادی است . حال آنکه در شخصیت ها اسکیزوئید ( گوشه گیـر ) ، افـسرده ، وابسته ، اجتنابی ، وسواسی - اجباری ، رفتارهای پرخاشگـرانه آشکار خیلی از جمعیت عادی کمتر است و ایـن افـراد اصولا قادر به ابراز خشم و عصبانیت خود نیستند .



تهیه،جمع آوری و ویرایش شده توسط وبسایت دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.