دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.
دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

دنیای علمی ، آموزشی و سرگرمی

شما در بلاگ وبسایت دنیای علمی،آموزشی و سرگرمی هستید. می توانید تمامی مطالب را با کیفیت بهتر در وبسایت deas.ir مشاهده و مطالعه نمائید.

مشکلات و آسیب هایی از مطالعه

»مشکلات و آسیب هایی از مطالعه«
**************************************************

 1- ندانستن روشهای صحیح مطالعه:

بهبود کیفیت خواندن مانند سایر تواناییهای آموختنی انسان امری است که از راه تمرین و ممارست حاصل می شود خواندن و مطالعه در نزد انسان یک توانایی اکتسابی است که هر چند فرد در آن بیشتر کوشش کند تبحر افزونتری کسب می کند در صورت عدم اطلاع از روشهای صحیح مطالعه شاید حالت تنفر و بیزاری از کتاب نیز در فرد ایجاد شود و هرگزتمایل به کتاب و کتابخوانی پیدا نکند.

  

2- ناتوانی از طرح و برنامه ریزی جهت مطالعه:

یک مطالعه کننده حرفه ای می داند که چگونه و در چه زمانی باید به خواندن چه موضوعاتی بپردازد بنابراین فرد باید برای مطالعه برنامه ریزی داشته باشد.

3- ناتوانی در شناسایی خواندنی های مفید و مناسب:

گاهی افراد تمایل به خواندن دارند ولی نمی دانند چه چیزی را در چه زمینه ای و در چه زمانی بخوانند، این افراد به هر نوع مواد خواندنی در دسترس سر می زنند و سعی دارند مطالب مورد نظر خود را از میان انبوه خواندنی ها بیابند اما با دلزدگی روبه رو شده و نمی توانند به نتیجه مطلوب برسند که این خود یکی از دلایل عدم موفقیت دانش آموزان در کنکور می باشد.

4- ناتوانی در تمرکز حواس

5- ناتوانی در خوب خواندن

درست خواندن و درک مطلب هیچ احتیاجی به خواندن کلمه به کلمه ندارد خواندن کلمه به کلمه یعنی سرعت مطالعه حدود 200 تا 250 کلمه در دقیقه اکنون در کشورهای مترقی دنیا در میان تحصیلکردها، سرعت مطالعه 1000 کلمه در دقیقه برای مطالبی چون روزنامه و مجله یک سرعت معمولی است یکی از ناتواناییهای در خوب خواندن مربوط به عجله و شتاب خواننده می باشد که به جای درک مطلب به حجم مطلب توجه می کند.مشکل بعدی مربوط به افرادی است که با صدای بلند به خواندن می پردازند این گروه با صدای بلند تنها در دقیقه می توانند 100 الی 120 کلمه را بخوانند.و مشکلاتی چون صرف انرژی زیاد، صرف دقت زیاد، عدم تمرکز فکری خستگی عضلات دهان و زبان، کم شدن زمان مطالعه را به همراه دارد.

6- ناتوانی در استفاده از کتابخانه و یا عدم دسترسی به کتابخانه

 

7- رؤیای بیداری هنگام مطالعه :

مطالعه بدون هدف و انگیزه و یا در شرایط محیطی نامناسب و در وضعیت جسمی و روحی نامتعادل منجر به حواس پرتی، خارج شدن از جریان کار می گردد رؤیا زدگی روزانه از ویژگی های دوران نوجوانی است به همین خاطر می بینیم که جوانان بسیار مشکل می توانند با خیالی آسوده به مطالعه بپردازند.

8- وجود اضطراب و بطور کلی اختلالات روانی و عدم اعتماد به نفس، وسواس فکری، افسردگی، تحرک بیش از حد(بیش فعالی ) و ...

9- وسواس در مطالعه، دانش آموز وسواسی مطلبی را یکبار خوانده بعد دچار تردید می شود که آیا آن را خوب فهمیده یا نه و به واسطه این تردید مجدداً او به مطالعه دوباره سوق داده میشود. این روند چندین بار تکرار می شود تا وی مطمئن شود که واقعاً مطلب را یاد گرفته است که این امر باعث خستگی و دلزدگی نسبت به مطالعه می شود.

10- کندخوانی: که باعث عدم تمرکز می شود و با طولانی شدن زمان مطالعه حالت خستگی و عدم تمرکز باعث احساس دلسردی و افت تحصیلی می شود یافته های علمی نشان می دهد که انسان با کسب مهارتهای کافی می تواند در هر دقیقه 700 تا 1000 کلمه را بخواند و معنی آن کلمات را هم دریافت کند.

 حال برای تسریع در خواندن ابتدا دانش آموز باید:

·             مقدمه کتاب را که به منزله چهارچوب کتاب و خلاصه متن بیان شده را خوب مطالعه کند.

·             خلاصه های پایان فصل را نیز مورد توجه قرار داد تا با دریافت کلی مطالب یک فصل موجب تسریع در مطالعه شود

·             باتسریع در ورق زدن عناوین مطالب ، کلمات درشت متن و برخی از پاراگراف ها را خوانده که این وقت زیادی را نمی گیرد و آنگاه شروع به مطالعه متن نماید.

·             به طور قطع یکی از موانع تندخوانی عدم آشنایی با برخی از لغات را اصطلاحات است که خوب است دانش آموز با فرهنگ های لغات ادبی علمی و تخصصی آشنا شوند و به هنگام مطالعه در صورت برخورد با اصطلاح جدید به فرهنگ مربوطه مراجعه کنند.

·             نکته دیگر صامت خوانی است که تلاشی برای جمله خوانی به جای کلمه خوانی است یعنی از بالای صفحه با سرعت خواند و به پایین صفحه رسید.

·             تمرین لازم برای انجام سریع خوانی حرکت خیمه ای است، حرکت خیمه ای از بالای کلمات شروع می شود و با یک نگاه سریع به اول و آخر کلمه پایان می گیرد در مرحله بعد می توان این حرکت را از یک کلمه به دو کلمه و سپس به سه کلمه آنگاه به یک جمله    تسر ی داد.

11- مجبور شدن به مطالعه در موقعیت نامناسب و نداشتن انگیزه:

در مطالعه قطعاً خواست و اراده مهم است و باید امری جذاب و رغبت انگیز باشد و قبل از مطالعه مابا ید ارتباط خوب و صمیمی با مطلب برقرار کنیم وجود خلق غمگین عامل کاهش یادگیری است. اگر با شادی و نشاط شروع به مطالعه کنید قطعاً یادگیری مفید وبازده موثری خواهد داشت و بطور کلی دانش آموزانی که نسبت به موفقیتهای فرد بی توجه هستند و شور  و اشتیاق را در خود ایجاد نمی کنند از پیشرفت تحصیلی کمتری برخوردارند.

12- مرتبط نبودن محتوای مورد مطالعه با امور زندگی: اگر بین مطالب مورد یادگیری و واقعیت زندگی ارتباط برقرار باشد رغبت بیشتری در فرد ایجاد می شود.

13- ضعف در پایه های تحصیلی گذشته:

دانش آموز به علت ناآشنایی با پیش نیازها وقتی سراغ کتاب درسی می ورد مطالب آن را نمی فهمد بخصوص دانش آموز دوره پیش دانشگاهی مشاهده می شود که به دلیل ضعف عمیق در سنوات قبل، درس را بطور کامل کنار گذارده. از این رو لازم است چنین ضعف هایی در فرصت های مناسب مانند تابستان با حضور در کلاسهای تقویتی برطرف گردد.

14- جالب و جذاب نبودن کتابهای درسی و حجم زیاد آنها:

حجم زیاد کتابهای درسی منجر به خستگی شده و باعث می شود که فرد در فراگیری آن احساس ناتوانی و ناامیدی نموده و باعث بی علاقگی می شود. لازم است که خود و دانش آموز نیز جهت جذابیت کتاب آن را با جلد و تصاویر رنگی پوشانده و در بین فصول از پیامهای مثبت روان شناسی بهره بگیرد.

15- پیوسته خواندن مطالب درسی:

نبودن استراحت و خواندن بطور پیوسته زمینه خستگی و دلزدگی نسبت به مطالعه را فراهم می آورد. انجام مداوم یک فعالیت و بدون در نظر گرفتن وقتی برای استراحت خستگی فزاینده ای را در پی دارد پس لازم است دانش آموز بین مطالعات درسی فاصله و استراحت ایجاد کند.

16- عدم ارزشیابی مناسب مدرسه:

اگر دانش آموزی احساس کند که نمره او را در امتحانی که سخت برای آن کوشیده با نمره دانش آموزی که تلاش کمتری کرده است یا از طرق تقلب نمره ای مانند او بدست آورده است، کم و بیش یکسان است ممکن است از تلاش کافی برای مطالعه دست بردارد زیرا احساس می کنید که مطالعه بیشتر و بهتر در عمل کارآیی و سودمندی چندانی ندارد.

18- دوستان بی علاقه به تحصیل

19- درک نکردن لذت مطالعه:

تمایل به مطالعه زمانی برانگیخته می شود که مطالعه کننده از مطالعه کردن فهمیدن و یاد گرفتن احساس لذت کند در شرح احوال خواجه نصیرالدین طوسی نوشته اند او هرگاه شبها تا صبح مطالعه می کرد با خود می گفت چگونه ممکن است شاهزادگان این گونه لذت را دریابند.

20- مکان مطالعه نامناسب

21- زمان مطالعه نادرست(در مورد مکان وزمان مطالعه مناسب در بعدا توضیح داده میشود .)

22- نداشتن تغذیه مناسب و رعایت بهداشت فردی (بخصوص نخوردن صبحانه)

23- مقایسه دانش آموز با فرد دیگر که در موقعیت او قرار داشته

24- وجود وسایل ارتباط جمعی متنوع و گسترده (تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت)

به طور کلی  اگردر یادگیری مطالب درسی با مشکل روبرو شدیم باید به دنبال علت آن بگردیم و بعد از شناسایی آن در جهت رفع آن اقدام لازم را انجام دهیم

علتهای عمده ضعف در یادگیری و مطالعه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد.

الف) نداشتن هدف در یادگیری

ب) فقدان انگیزه کافی که انگیزه میل و رغبت برای رسیدن به یک هدف معین است.

 ج) عدم توجه و دقت کافی: بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت، بی توجهی و بی دقتی را مهمترین علت یاد نگرفتن می دانند بطور کلی بی توجهی، گاهی مربوط به عوامل درونی (اضطراب، خستگی، گرسنگی، درد، نگرانی، افسردگی و ...) است و در بعضی از مواقع هم مربوط به عوامل برونی رویدادها، زمان ومطالعه  در خانه و مدرسه، صدای تلویزیون، سر و صدای زیاد در خانه ...) می باشد.

د) نداشتن معلومات پایه برای یادگیری بخصوص در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی و علوم

هـ) وجود اشکالات عاطفی/هیجانی عدم اعتماد به نفس که مهمترین علتهاست ،ترس از شکست، ترس از تمسخر و یا مورد تنبیه قرار گرفتن و اضطراب شدید.


منبع:bi-st.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.